در این مقاله شما را با نحوه­‌ی عملکرد کمپرسورهای اسکرو و چگونگی فرآیند تراکم گاز آشنا می­‌کنیم و در ادامه اجزای داخلی این دسته از کمپرسور ها را شرح می‌دهیم.

کمپرسورهای صنعتی اسکرو (screw) در واقع یک تکنولوژی برتر بین کمپرسورهای پیستونی و سانتریفیوژ به شمار می‌­روند. به طوری که هم خاصیت کمپرسورهای رفت و برگشتی (بالابردن فشار) و هم خاصیت کمپرسورهای دینامیکی (تداوم در انتقال هوا) را دارا می­‌باشند.

مزایای کمپرسورهای  اسکرو:

با مقایسه­‌ی کمپرسورهای اسکرو با انواع دیگر کمپرسورها، می­‌توانیم موارد زیر را به عنوان مزیت­‌های آن­ها نام ببریم:

  • بالابودن راندمان هوادهی
  • عدم برگشت هوا به داخل کمپرسور به دلیل پیوستگی در تولید هوای فشرده و سرعت مناسب
  • عدم نشتی هوا به دلیل محدودیت در مسیرهای آب بندی
  • پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری به جهت کم­بودن قطعات تحت سایش
  • کاهش ارتعاش دستگاه در طول زمان کارکرد

کمپرسور اسکرو

تصویر بالا شمای کلی یک کمپرسور اسکرو را نشان داده که شامل یک محفظه بوده و اجزای کمپرسور از جمله روتورها(محورهای گردان)، بلبرینگ ها و  … در آن قرار دارند. این محورهای گردان به صورت مارپیچی به شکل قوس­‌های حلزونی با مقاطع غیر متقارن (نر و ماده) طراحی شده‌­اند. انتقال قدرت توسط تسمه یا کوپلینک از الکتروموتور به محور گردان دارای مارپیچ‌­های برآمده(محور نر) صورت گرفته که با چرخش آن، محور دیگر(ماده) نیز به چرخش در می­‌آ‌ید.

محورهای گردان( روتور) کمپرسورهای اسکرو(محور سمت چپ، محور نر و محور سمت راست ماده می¬باشد)

مکانیزم تراکم در کمپرسورهای اسکرو

همان­طور که در شکل 3 مشخص است،  سیکل عملکرد روتورهای داخل محفظه‌­ی کمپرسور را می‌­توان به سه بخش تقسیم کرد که در ادامه این سه بخش بررسی می­‌شود.

سیکل تراکم هوا توسط روتورها

1- فرآیند مکش(suction process):

در این مرحله موقعیت روتورها نسبت به هم به گونه‌­ای است که در قسمت ورودی گاز به داخل محفظه، فضای بین دو روتور نر و ماده بیشینه بوده و این امر باعث مکش گاز به داخل کمپرسور می­‌شود.

2- فرآیند تراکم(compression process):

با چرخش روتورها، گاز وارد شده به داخل محفظه به جلو هدایت شده و همزمان با آن فضای بین دنده‌­های روتورها کوچک و کوچک تر شده و فشار گاز به دام افتاده در بین دنده­‌ها افزایش می‌­یابد.

3- فرآیند خروجی (exhust process):

در ادامه با کاهش فضای بین دنده‌­ها در قسمت انتهایی روتورها، فشار گاز محبوس به بیشینه خود رسیده و عمل تخلیه گاز متراکم شده اتفاق می­‌افتد.

بخش‌­های عملیاتی کمپرسورهای اسکرو

اما با نگاه کلی­‌تر، می­‌توان فرآیند عملکرد کمپرسورهای اسکرو را به سه بخش زیر تقسیم کرد:

  • سیستم هوا (air system process):

بعد از عبور گاز یا همان هوای ورودی از فیلتر و حذف غبار و ذرات از آن، هوا از طریق شیر ورودی داخل ایراند(محفظه‌ای که‌روتورها در آن قرار داشته و اصطلاحاً به قلب کمپرسور معروف است) شده و متراکم می‌شود. در طول فرایند تراکم، هوا با روغن موجود ترکیب شده و سپس به مخزن جداکننده روغن-هوا وارد می‌شود. سپس هوای فیلتر شده مراحلی از جمله کنترل فشار و کاهش دما را طی می­‌کند. همچنین در صورت نیاز رطوبت آن نیز توسط جداکننده آب- هوا کاهش می­‌یابد. روغن موجود در مخزن جداکننده که در مرحله­‌ی جداسازی به­ دست آمده نیز به سیکل روانکاری بر می­‌گردد.

  • سیستم روانکاری (lubricating oil system process):

سیستم روانکاری متشکل از بخش‌هایی مثل جداکننده روغن- هوا، کنترل­گر دما، خنک کننده­‌ی روغن، فیلتر روغن و … است. روغن موجود در مخزن جداکننده‌ی هوا- روغن، توسط فشار هوای موجود در مخزن از طریق لوله­‌ی تعبیه شده، بعد از کنترل دما و عبور از فیلتر روغن، وارد مخزن روغن می­‌شود. سپس دو مسیر برای روانکاری اجزای کمپرسور تعیین شده که یکی برای روانکاری بلبرینگ­‌های نصب شده در ابتدا و انتهای روتورها بوده و مسیر دوم نیز برای تزریق روغن به داخل ایراند می‌باشد. سپس این دو جریان با هوا ترکیب شده و پس از خروج از ایراند وارد جداکننده‌ی هوا-روغن شده و مجدد این سیکل تکرار می‌شود.

  • سیستم خنک کاری (cooling system process):

به طور کلی سیستم‌های خنک کننده یا به کمک آبِ خنک و یا از طریق هوای خنک عملیات سرد سازی را انجام می­‌دهند. به این طریق که آب سرد یا هوای سرد ، مسئولیت خنک کردن هوای فشرده شده و روغن مورد استفاده در سیکل روانکاری را به طور هم­زمان به عهده دارند.

قطعات تشکیل­‌دهنده‌­ی کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو از قطعات مختلفی تشکیل شده‌­اند که هریک از این قطعات وظیفه­ی خاصی را دارند. ما در ادامه به برخی از این قطعات به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد.

در شکل پایین، نمایی کلی از سیستم کمپرسور اسکرو آورده شده‌است. همان­طور که قبلا هم اشاره کردیم، این سیستم شامل بخش­‌هایی مثل مخازن جداسازی، خنک کننده‌­ها، فیلترها و دیگر تجهیزاتی است که در فرایند تراکم هوا به آن­‌ها نیاز داریم.

اجرای اصلی کمپرسور اسکرو

و اما اجزای اصلی کمپرسورهای اسکرو شامل:

  • فیلتر هوا

فیلتر هوا در کمپرسورها نقش مهمی را ایفا کرده زیرا با جذب آلودگی ها ازجمله ذرات گرد و غبار و رطوبت، از اجزای داخلی کمپرسور محافظت کرده و مانع از آسیب رسیدن به آن­ می‌­شود.

  • فیلتر روغن

فلیتر روغن مانند فیلتر هوا نقش مهمی در سلامت عملکرد کمپرسور داشته به طوری که با حذف آلاینده‌­های موجود در روغن، کیفیت روانکاری قطعات کمپرسور را بهتر کرده و موجب طول عمر کمپرسور می­‌شود.

  • بلبرینگ

برای تسهیل حرکت روتورها داخل محفظه‌­ی کمپرسور و همچنین کاهش لرزش دستگاه هنگام انجام عملیات، بلبرینگ‌ها در قسمت‌های مختلفی از کمپرسور از جمله ابتدا و انتهای روتورها نصب شده که نقش مهمی در کاهش استهلاک اجزای سیستم دارند.

  • دریجه مکش

دریچه‌­های مکش یا ورودی، اولین نقطه­‌ی ورود هوا به داخل کمپرسور بوده که با توجه به فشار کاری کمپرسور، با ارسال فرمان از سمت سیستم کنترل، شیر ورودی هوا باز و بسته شده و میزان هوای وردی به داخل کمپرسور از این طریق تعین می‌­شود.

  • دریچه تخلیه

این دریچه در سمت مخالف دریچه ورودی و در انتهای سیکل تراکم گاز قرار داشته و هوای فشرده شده با عبور از آن، از داخل محفظه‌ی کمپرسور تخلیه شده و به سمت مخزن هدایت می­‌شود.

  • موتور

برای تامین انرژی مکانیکی مورد نیاز برای چرخش روتورها، عموماً از موتورهای الکتریکی استفاده شده که با توجه به حجم هوای فشرده مورد نیاز، ظرفیت موتور نیز مشخص می‌شود.

  • روتور

روتورها، محورهای گردان به صورت مارپیچ با قوس­‌های حلزونی با مقاطع غیر متقارن (نر و ماده) بوده که با چرخش آن‌ها گاز محبوس شده در بین شیارها فشرده می‌­شود.

  • سیستم کنترل

این قسمت از دستگاه، برای کنترل پارامترهای مختلف مثل فشار دستگاه به کار برده شده و معمولاً تنظیمات اولیه آن توسط کارخانه سازنده انجام می‌شود و برخی از موارد ساده توسط اپراتورهای دستگاه تنظیم می­‌شوند.

  • جداکننده­

در مرحله‌ی تراکم، گاز محبوس در محفظه با روغن مورد استفاده برای روانکاری قطعات کمپرسور مخلوط شده و پس از تراکم، همراه با آن از قسمت خروجی خارج می‌­شود. سپس به جداکننده وارد شده که وظیفه جداسازی هوا و روغن را داشته که روغن ته‌نشین شده را به سیکل روغن و گاز فشرده شده را به مسیر خروجی هدایت می­‌کند.

  • مخازن ذخیره سازی

تقریبا همه‌ی کمپرسورهای اسکرو دارای مخزن ذخیره سازی هستند. ظرفیت مخزن‌های ذخیره سازی در اندازه و مقیاس متفاوت بوده که این مقیاس برای کاربردهای حرفه‌ای و صنعتی، بزرگتر خواهند بود. از طرفی هرچه مخزن بزرگتر باشد، زمان استراحت بیشتری برای موتور فراهم می‌کند.

  • واشرها، پیچ و مهره­‌ها

برای بهبود عملکرد و افزایش راندمان سیستم باید از نشتی گاز فشرده شده به سایر اجزا جلوگیری کرد که با استفاده از این تجهیزات این عمل صورت می‌گیرد.  همچنین برای جلوگیری از لرزش و نوسانات حین کار نیز موثر خواهند بود.

قطعات تشکیل دهنده‌ی یک کمپرسور اسکرو

به دلیل کاربرد فراوان کمپرسورهای اسکرو در صنایع مختلف، شناخت کامل و دقیق این تجهیزات و آشنایی با قطعات تشکیل­‌دهنده و همچنین مکانیزم عملکرد آن­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در آینده مقالات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم کرد.

4 8 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
حسین محمودی

ممنون از مقالات خوبی که روی سایت قرار میدید
لطفا درمورد فیلترها بیشتر مطلب بگذارید

فهرست
2
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x