کمپرسورهای اسکرو ( پیچشی )

کمپرسورهای اسکرو ( پیچشی) دارای دو محور گردان بوده و از اصل جابجایی استفاده می ­کنند. این دو محور برخلاف جهت یکدیگر دوران می­ کنند. یکی از دو محور، متراکم کننده و دیگری چرخ دلاله(بدون بار) می ­باشد. هر دوی این محورها در یک محفظه دوران می­ کنند. با دوران این محورها، حجم هوای محبوس در بین دو محور، رفته رفته کوچک تر شده و هوا متراکم می ­شود. سپس هوای متراکم شده محفظه را ترک می ­کند. محور متراکم کننده در این کمپرسورها دارای مقطع مارپیچی محدب می ­باشد، در حالی که محور بدون بار دارای سطح مقطع مارپیچی مقعر می­ باشد. در کمپرسورهای اسکرو بدون روغن، دو محور به گونه ­ای با یکدیگر درگیر می ­شوند که سطوح آن­ ها با یکدیگر تماس نمی­ یابد، درحالی که در کمپرسورهای اسکرو که از روغن استفاده می­ کنند، سطوح محورها با یکدیگر تماس دارند. بنابراین نیازی به تعادل از طریق دنده وجود ندارد. برخلاف کمپرسورهای رفت و برگشتی، کمپرسورهای پیچشی به منظور تامین جریان پیوسته­ ی هوای متراکم طراحی شده است. از مزایای کمپرسورهای اسکرو ، حجم کوچک، جریان پیوسته و ارتعاشات کم را می­ توان نام برد.

شکل این کمپرسورها در زیر آمده است:

کمپرسورهای اسکرو( پیچشی) و روانکاری آنها

در کمپرسورهای پیچشی که از سیستم پاشش روغن استفاده می ­شود، روغن وظیفه­ ی آب بندی، انتقال گرما و روانکاری را به عهده دارد. در این حالت روغن در فشار حدود 3 تا 4 بار به محفظه فشار میان روتورها پاشیده می­ شود. روغن تشکیل یک لایه­ ی روانکار هیدرواستاتیک و هیدرودینامیک داده و روتورها و یاتاقان­ ها را روانکاری می­ کند. بنابراین روغن روتورها و یاتاقان­ های غلتشی و ساده را که بخشی از کوپلینگ ­های دنده­ا می ­باشند، روانکاری می­ کند. علاوه بر این روغن درز میان روتورها و محفظه­ ی ساکن کمپرسور را نیز روانکاری می­ کند. هم­چنین روغن عمل جذب گرما و انتقال آن از طریق رادیاتور را انجام می­ دهد. با تنظیم جریان روغن مورد استفاده در این کمپرسورها می­ توان دمای هوای خروجی را در محدوده­ ی 80 تا 100تنظیم کرد. جداکننده­ های روغن که معمولا فیلترهای کارتریجی می­ باشند، به منظور جداسازی روغن از هوا استفاده می­ شوند. به این وسیله می­ توان مقدار روغن را در هوا به  3-1  رساند. روغن جداشده در مخازن، هواگیری و پس از فیلتراسیون خنک می ­شود و دمای آن از 80 به 50 کاهش می ­یابد. در صورت برابر بودن فشار روغن با فشار کمپرسور (تا 10 بار)، می ­توان از این فشار جهت پاشش مجدد روغن استفاده کرد.

به علت اهمیت فوق العاده­ ی گرانروی در روانکاری الاستوهیدرودینامیک و پایداری مکانیکی لایه ­ی روانکار در تعیین گرانروی روغن، باید شرایط آغاز به کار همان شرایط معمول باشد. به طور کلی، روانکارهای با گرانروی ISOVG46 تقریبا تمامی نیازهای توصیه شده از طرف سازندگان دستگاه را تامین می­ کنند. روغن­ های با گرانروی ISOVG68 یا روانکارهای سنتزی بر پایه­ ی استر و PAG یا PAO بیشتر در کشورهایی استفاده می شوند که دارای شرایط آب و هوایی گرم هستند که البته در ایران معمولا روغن هایی با ویسکوزیته ISOVG68  بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. در سال­های اخیر از روانکارهای تولید شده با استفاده از روش هیدروکراکینگ نیز استفاده زیادی می ­شود. نسبت به وزن و اندازه کمپرسور، حجم گاز به دست آمده با کمپرسورهای پیچشی فوق العاده است. کمپرسورهای پیچشی برای موارد متحرک نیز به خوبی موارد صنعتی مثل صنایع کاغذ و شیشه کاربرد دارد. فشارهای حدود 10 بار با این کمپرسورها قابل حصول است.

5 1 رأی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
,

نوشته های مرتبط

guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x