در روزهای اخیر بازار به طور میانگین شاهد افزایش ٣٠ درصدي قیمت محصولات صنعتی برخی از شرکت‌های پالایشگاهی بوده‌است.

چند روزی است که شاهد افزایش قیمت روغن‌های صنعتی پالایشگاهی هستیم و این احتمال وجود دارد که به زودی خبر افزایش قیمت در روغن‌های موتوری نیز به گوش برسد.

و اما چه عواملی در دامن زدن به این موضوع نقش داشته‌اند؟

در این باره می‌توان به افزایش افسار گسیخته قیمت دلار اشاره کرد که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه(عمدتاً وارداتی) تا 50 درصد و همین طور افزایش هزینه بسته‌بندی و مظروف سازی محصول نهایی که این عوامل باعث افزایش بهای تمام شده و در پی آن افزایش قیمت نهایی محصول شده‌است. در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات دور از انتظار نبوده‌است.

اما از طرفی هزینه مواد اولیه برای شرکت‌های غیر پالایشگاهی و تولیدکنندگان بلندینگ  خیلی بیشتر از شرکت‌های پالایشگاهی است. مشکل اساسی گریبان‌گیر این شرکت‌ها، تهیه‌ی روغن پایه گروه یک است که تولید داخل بوده و از طرف شرکت های پالایشگاهی، در سایه نظارت و تدبیر مسئولین، به صورت قطره چکانی وبا قیمت بالا توزیع می‌شود. این موضوع موجب شده که در برخی موارد قیمت فروش محصولات پالایشگاهی ارزان‌تر از قیمت روغن پایه گروه یک باشد که به دست تولیدکننده می رسد.

نهایتاً این موضوع باعث  بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار روانکار، افزایش قیمت ها و نبودن توازن قدرت بین شرکت های پالایشگاهی و تولیدکنندگان دیگر شده است که در پی آن تعطیلی واحد های تولیدی، بیکار شدن نیرو ها و کاهش رونق تولید تنها گوشه ای از مشکلاتی است که تولیدکنندگان  با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با این حال سؤال اینجاست تا کی بی ثباتی بازار ارز باعث سوء استفاده برخی افراد در توزیع مواد اولیه‌ی هرچند تولید داخل می‌شود و تدبیر مسئولین، نا امیدی را در ذهن تولیدکننده تزریق می‌کند؟!!

0 0 رأی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x