کاربر گرامی، سلام

ضمن عرض تشکر از شما به خاطر ورود به تارنمای شرکت صدرا صنعت برنا، چنانچه سوالی پیرامون دانش روانکاری و یا چگونگی تامین محصولات خود دارید، می توانید از طریق فرم پایین این صفحه با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود و چنانچه این سوال عمومیت داشته باشد در همین صفحه منتشر خواهد شد.

روانکاری چیست؟

به استفاده از یک ماده برای کاهش اصطکاک و سایش، روانکاری گفته می­‌شود. به این صورت که با تشکیل لایه­‌ای با ضخامت مناسب از روانکار در بین قطعات متحرک، اصطکاک و سایش قطعات در حین کار به حداقل برسد.

وظایف روانکار چیست؟

به طور کلی از روانکارها برای مواردی از قبیل روانکاری(کنترل سایش و اصطکاک)، انتقال حرارت(خنک کردن قطعات)، انتقال قدرت(سیالات هیدرولیک)، محافظت در برابرخوردگی، پاکسازی آلودگی­‌ها و ذرات ریز، جلوگیری از نشتی گازها(آب بندی) و کاهش لرزش و نوسان استفاده می­‌شود.

انواع افزودنی‌های روغن‌های روانکار کدام‌اند؟

افزودنی­‌های(additives) مورد استفاده برای بهبود خواص روغن­‌های روانکار را می‌توان در گروه­‌های زیر دسته­‌بندی کرد:

  • بهبود دهنده­‌های شاخص گرانروی(VI-improver)
  • افزودنی­‌های ضد اکسیداسیون(Anti oxidant)
  • افزودنی­‌های ضد سایش(Anti wear)
  • افزودنی­‌های ضد خوردگی و ضد زنگ(Anti corrosion & anti rust)
  • پایین آورنده­‌های نقطه­‌ی ریزش(Pour point depressants)
  • افزودنی­‌های ضد کف(Anti foam)
  • پاک­‌کننده­‌ها و متفرق­‌کننده‌­ها(Detergents & dispersants)
مهمترین پارامترهای مورد نظر در کمپرسور های اسکرو ( Screw ) چیست؟

روغن کمپرسور اسکرو  یک محصول بسیار پیچیده است اما پارامترهایی نظیر پایداری اکسیداسیون، تبخیر پایین، جداپذیری آب، خواص سایشی، میل به کف پایین از مهم ترین مواردی است که در هنگام خرید روغن کمپرسور اسکرو  باید به آن توجه لازم را داشت.

چگونه سلامت روغن کمپرسور را پس از کارکرد تشخیص دهیم؟

به کمک سیستم­‌های پایش وضعیت می­‌توان سلامت روغن­‌ها را پس از عملکرد داخل دستگاه­‌ها از جمله کمپرسور بررسی کرد. فرآیند بررسی وضعیت سلامت روغن­‌ها با تست‌­های چشمی امکان پذیر نبوده و نیازمند انجام آنالیزهای دقیق می‌­باشد که در نهایت با بررسی آن­ها، وضعیت سلامت روغن و تجهیز مشخص می­‌شود.

چه مواردی را می‌تواند عمر مفید روغن را کاهش دهد؟

وجود آب، حضور اکسیژن، دمای بیش از حد، وجود ذرات فلز ناشی از سایش و یا آلودگی بیرونی

علت مشاهده‌ی روغن در هوای فشرده‌ی خروجی از کمپرسور اسکرو چیست؟

عوامل متعددی از جمله خرابی اجزای مکانیکی مثل شیرآلات و اتصالات، عدم استفاده از فیلتر سپراتور با کیفیت بالا و یا حتی تبخیر بیش از حد روغن به کاربرده شده می­‌تواند باعث حضور قطرات روغن در هوای خروجی از کمپرسور باشد. اما با این حال، برای تشخیص علت اصلی، بررسی دقیق و کارشناسی لازم است.

هر چند وقت یکبار روغن و فیلتر کمپرسور باید تعویض شود؟

با توجه به شرایط کاری کمپرسور، نوع تجهیزات و شرایط محیطی، کیفیت روغن و فیلتر استفاده شده و همچنین به کمک عملیات پایش وضعیت سیستم، می‌­توان ساعت کارکرد مناسب برای بهترین عملکرد را تشخیص داد.

علت کف کردن و تغییر رنگ روغن کمپرسور چیست؟

عملکرد نا مناسب افزودنی­‌های آنتی فوم، آلودگی بیش از حد روغن و یا مشکلات مکانیکی در تجهیز از عوامل اصلی ایجاد کف در روغن به کاربرده شده برای کمپرسور می­‌باشد.

چرا روغن هیدرولیک ( مثلا H68 بهران یا پارس بایک 68 ) برای استفاده در کمپرسور مناسب نیست؟

وظیفه اصلی روغن هیدرولیک انتقال نیرو است در حالی که روغن کمپرسور وظایف بسیار زیادی دارد که متناسب با آن می بایست خصوصیاتی نظیر مقاومت در برابر اکسیداسیون، بدون خاکستر بودن، میل کم به رسوب گذاری، حفاظت در مقابل سایش و چندین ویژگی حیاتی دیگر را دارا باشد.

روغن هیدرولیک یا VDL معمولی در کمپرسور اسکرو ( Screw ) چقدر طول عمر دارد؟

این سوال را بهتر است اینطور بپرسید که با استفاده از این روغن ها چقدر طول عمر کمپرسور خود را کاهش می دهید!!؟ اما اگر در هر صورت پاسخی بخواهید، پیش بینی صحیح تر، کمتر از 900 ساعت کارکرد می باشد.

به ما توصیه شده (به علت کارایی بهتر) از درفش بهران به جای هیدرولیک H68 در کمپرسور اسکرو استفاده کنیم. توصیه شما چیست؟

نکته اول اینکه هردو محصول از خانواده هیدرولیک هستند. اگر روی بسته بندی هردو را دقت کنید با عبارت DIN 51524  مواجه می شوید که در هیدرولیک H بهران  Part 2 و در درفش بهران Part 1 گزارش شده است. نکته دوم این است که هیدرولیک از درفش، خواص سایشی به مراتب بهتری دارد. در نهایت باید گفت هیچ کدام به هیچ وجه مناسب استفاده در کمپرسور اسکرو نیستند.

روغن جایگاه CNG با کیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

کمپرسور جایگاه CNG از سخت ترین شرایط عملکردی را دارند. کک گذاری، کف و تبخیر از بزرگترین معضلاتی است که پیمانکاران جایگاه های CNG با آن مواجه هستند. روغن مناسب می بایست دغدغه تولید گازطبیعی با فشار مناسب و به طور مداوم را برطرف کند. برای تهیه محصول مناسب با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

ما از روغن های سبز رنگ گیاهی که قیمت بالایی هم دارند در کمپرسور خود استفاده می کنیم. روغن گیاهی ارزانتری وجود ندارد؟

روغن های گیاهی برای تجهیزات تحت فشار و دمای بالا نظیر کمپرسور ها معمولا توصیه نمی شوند . همچنین هر روغن سبز رنگی ، لزوما گیاهی نیست . برای توضیحات تکمیلی اینجا کلیک کنید

روغن شل اصل Corena S3 R برای کمپرسورهای اطلس سری GA / GX را توصیه می کنید؟

اگر روغن شل اصل با کیفیت خرید کنید ، استفاده از آن در کمپرسورهای مد نظر ایرادی ندارد و بهتر است از خدمات پایش وضعیت روغن نیز بهره بگیرید . ولی برای اطمینان از خرید روغن اصل پیشنهاد میکنیم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید .

وظیفه‌ی فیلتر سپراتور در کمپرسور اسکرو چیست؟

هوای فشرده­‌ی­ خروجی از قسمت ایراند کمپرسور اسکرو حاوی مقادیر روغنی بوده که برای روانکاری قطعات از آن استفاده شده‌است. فیلتر سپراتور تجهیزی است که به کمک آن، قطرات روغن همراه با هوا جدا شده و هوای خروجی عاری از روغن تأمین می­‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع فیلترهای کمپرسور اسکرو و نحوه‌­ی عملکرد آن­‌ها این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت کاربرد روغن و گریس چیست؟

در مواقعی که نیاز است تا روانکار در جای خود باقی بماند، مثل زمانی که تجهیز به طور متناوب کار نکرده و یا برای انبارش برای مدتی از سرویس خارج می‌شود، همچنین برای مواقعی که امکان روانکاری مجدد تجهیز فراهم نبوده و یا دشوار باشد و یا از نظر اقتصادی غیرقابل توجیه باشد استفاده از گریس به جای روغن توصیه می‌شود. ازطرفی قابلیت آب­‌بند کردن گریس و جلوگیری از نشتی در مقایسه با روغن­‌ها جز مواردی است که می­‌توان به آن اشاره کرد.

این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با گریس‌­ها در اختیار شما می‌­گذارد.

چگونه یک گریس مناسب را انتخاب کنیم؟

استفاده از گریس متناسب یا شرایط عملیاتی تاثیر زیادی در محافظت از قطعات و بهبود عملکرد آن‌ها دارد. همچنین کاهش هزینه‌های مصرفی و افزایش راندمان سیستم از مواردی است که  با گزینش صحیح گریس بهبود می‌یابند.

گریس سنتر، واحد تخصصی گریس شرکت صدرا صنعت برنا، آسان‌ترین راه برای انتخاب گریس مناسب می‌باشد.

سوالات مربوط به خدمات شرکت

چگونه می توان از خدمات نت پیشبینانه شرکت شما استفاده کرد؟

شرکت صدرا صنعت برنا ، این خدمت را  به عنوان خدمات پس از فروش بر روی برخی محصولات خود، به صورت رایگان ارائه می دهد. در غیر این صورت لطفا با شماره پشتیبانی تماس بگیرید تا به منظور پیاده سازی سامانه CM در مجموعه شما توضیخات کامل ارائه شود.

برگزاری دوره های تخصصی در حوزه روانکار به صورت عمومی است یا اختصاصی ؟

دوره های تخصصی صنعت روانکار توسط تیم فنی صدرا صنعت برنا، با توجه به نیاز مخاطب طراحی می شود. این دوره ها معمولا در محل کارفرما برگزار می شود. البته هرساله تعدادی دوره عمومی آشنایی با صنعت روانکاری به صورت منظم برگزار می شود. شما می توانید در یکی از  آن ها شرکت کنید . برای جزئیات بیشتر ، لطفا با واحد پشتیبانی تماس بگیرید..

گریس سنتر (Grease Center) چیست؟

گریس سنتر، واحد تخصصی گریس شرکت صدرا صنعت برنا، با ارائه‌ی مشاوره‌های فنی مبتنی بر دانش علمی و تامین انواع گریس‌‌های مورد نیاز صنایع آماده خدمت رسانی به صنعتگران محترم می‌باشد.

دست‌یابی به بهترین‌ها در Grease Center

سوالات متداول روانکاری روغن گریس اصفهان تهران
این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
انتخاب تنظیمات
این فیلد را پر کنید
17 + 5 = ?
برای ادامه، نتیجه معادله را وارد کنید
فهرست