نکات مهم هنگام خرید گریس چیست ؟

می خواهیم به کجا برسیم؟

قطعا تا به حال در مورد اینکه گریس چیست و چه کاربردهایی دارد زیاد شنیده اید.حتی همین الان که در حال مطالعه این مقاله هستید، چندین نوع گریس را خریداری و مصرف می کنید. در چند مجموعه مقاله تلاش می کنیم تا با نگاهی متفاوت شما را با کلیت مفهوم گریس، نحوه نامگذاری، کاربردهای انواع گریس ها و همچنین درک دقیق مفاهیم ذکر شده در جداول برگه اطلاعات فنی محصولات آشنا کنیم. از طرفی شما می بایست با  معتبرترین گریس ها آشنا باشید تا بتوانید با مجموعه این اطلاعات از بهینه ترین خرید بهترین استفاده فنی را ببرید(پیشنهاد میکنیم از وب سایت گریس سنتر، واحد گریس شرکت صدرا صنعت برنا دیدن فرمایید).

  • چه موقع باید از گریس استفاده کرد :

به طور کلی می توان دلایل زیر را برای استفاده از گریس نام برد :
  • در مواقعی که تجهیز به طور متناوب کار نمی کند و یا به جهت انبارش برای مدتی از سرویس خارج می شود . به دلیل اینکه گریس در جای خود باقی می ماند می تواند به خوبی از دستگاه محافظت کند و در لحظه راه اندازی مجدد روانکاری مناسب را انجام دهد .
  • در مواقعی که نیاز است تا روانکار در وضعیت اولیه اش در سیستم باقی بماند، خصوصا در جاهایی که امکان روانکاری مجدد محدود بوده و یا این امکان اصلا وجد ندارد ( مانند برخی الکتروموتور ها و گیربکس ها ) . همچنین در مواردی که روانکاری مجدد از نظر اقتصادی غیر قابل توجیه می باشد،  باید از گریس استفاده شود.
  • مواردی که تجهیز تحت شرایط عملیاتی دشوار کار می کند . دمای زیاد، شوک های ناگهانی، سرعت خیلی بالا و همچنین سرعت کم همراه با فشار بالا از مواردی هستند که استفاده از گریس الزامی است.
  • در مواقعی که لازم است روانکار تمام یا قسمتی از نقش آب بندی را در جلوگیری از نشت روان کننده یا ورود مواد خارجی بر عهده داشته باشد باید از گریس استفاده کرد.
  • وقتی استفاده از روانکار جامد در حین فرآیند مورد نیاز باشد گریس می تواند به خوبی وظیفه حمل این مواد را انجام دهد.
  • در مواقعی که روغن ها با درزگیر ها و کاسه نمدهای الاستومتری سازگاری چندانی نداشته باشند.
گریس و بلبرینگ
  • معیارهای شناخت هویت گریس :

یکی از اهدافی که به دنبال آن هستیم ، شناسایی دقیق گریس هاست . بنابراین باید اصطلاحات لازم را بدانید تا بتوانید محصول متناسب با نیاز تجهیز را تشخیص دهید و تیم بازرگانی شما اقدام به خرید گریس نمایند.

   1. پمپ پذیری :

برای رساندن گریس به محل مورد نظر می بایست بدانید چه فشاری لازم است یا به طور واضح تر ، با چه میزان مقاومت از گریس برای پمپ شدن مواجه می شوید و دقیقا باید چه کنید. در جدول زیر می توانید میزان پمپ پذیری گریس های مختلف را مشاهده کنید.

   2.  نفوذ پذیری :

در کنار پمپ پذیری ، می توان معیاری کمی برای انتخاب گریس بر اساس غلظت آن معرفی کرد. این مشخصه که با اعدادی در ستون چهارم جدول زیر آمده ، در برگه اطلاعات فنی گریس ها آمده است و شما با برسی آن می تواندی انتخاب هشیارانه تری داشته باشید. این مثال را هم حتما شنیده اید که یک گریس با عدد نفوذ پذیری حدود 200 شبیه به یک بستنی یخی است و عدد 470 شما را با یک گریس تقریبا روغنی شکل مواجه می کند.

جدول پمپ پذیری و نفوذ پذیری گریس
3. مقاومت گریس در برابر آب :

تماس آب با گریس به شدت بر بافت آن تاثیر می گذارد و موجب جداشدن روغن از گریس ، ایجاد کف و در نتیجه افت عملکرد آن می شود. این نکته بسیار پر اهمیتی در انتخاب گریس است که تا چه میزان تماس با آب توانایی روانکاری کافی را دارد.

4. نقطه قطره شدن :

این پارامتر در واقع نشانگر مقاومت در برابر حرارت است . نکته مهم اینجاست که این عدد نهایت دمای عملیاتی گریس را نشان نمی دهد بلکه به مصرف کننده حد نهایی را بازگو می کند، که در آن دما گریس دیگر گریس نیست و تبدیل به مایع شده و بافت خود را از دست داده است.

گریس بلبرینگ
5. گستره دمایی :

از مهمترین پارامتر های مورد بررسی ، دمای عملکرد گریس است. اینکه تجهیز شما در بیشترین و کمترین حالت چه دمایی را تجربه می کند مستقیما بر روانکار تاثثر دارد. در این باره در مقالات بعدی مفصل صحبت خواهیم کرد.

6. برگشت پذیری :

به قابلیت حفظ ساختار گریس در مقابل سرد و گرم شدن متوالی گفته می شود. گریس ها عموما به دلیل اینکه انتقال حرارت پایینی دارند در برابر تغییرات دما بیش از روغن ها آسیب پذیر تر هستند.بالا رفتن دما سرعت اکسیداسون را به شدت بالا می برد و اگر گریس به نقطه قطره شدن نزدیک شود کیفیت خود را از دست می دهد و در بسیاری موارد به وظایف خود دیگر نمی تواند عمل کند. در این حالت حتی پس از سرد شدن هم گریس حالت اولیه خود را بدست نیاورده و به صورت مخلوط امولسیون صابون در روغن باقی می ماند و باید نسبت به تعویض و جایگزینی هر چه سریعتر گریس اقدام کرد.

7. فشار حداکثر طبق چهار گلوله :

کاری با جزییات آزمونی که یک عدد از مشخصه های گریس را بیان می کند نداریم . اما اگر عملیاتی تحت فشار دارید برای خرید گریس مناسب حتما به این عدد دقت کنید. ( در مقالات بعدی مفصل در این باره صحبت میکنیم)

 

منتظر مقالات بیشتری در رابطه با گریس ها باشید تا درهنگام خرید به مشاوره چندانی نیاز نداشته باشید.

  • گریس سنتر، واحد تخصصی گریس شرکت صدرا صنعت برنا، با ارائه‌ی مشاوره‌های فنی مبتنی بر دانش علمی و تامین انواع گریس‌‌های مورد نیاز صنایع آماده خدمت رسانی به صنعتگران محترم می‌باشد.
4 7 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نوشته های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x