همان‌طور که در مقاله‌ی آشنایی با انواع بیرینگ­‌های صنعتی اشاره شد، بیرینگ‌های چرخان  به عنوان بزرگترین و پرکاربردترین نوع یاتاقان­‌ها شناخته می‌­شوند که از نظر نوع عنصر دوار، به دو گروه بیرینگ­‌های توپی(ساچمه‌­ای) یا بلبیرینگ و بیرینگ‌­های غلطکی یا رولبیرینگ تقسیم می­‌شوند. در ادامه این دو گروه به طور مفصل‌­تر بررسی خواهند شد.

بلبیرینگ (Ball Bearings)

بیرینگ­‌های توپی(ساچمه­‌ای) یا بلبیرینگ‌­ها رایج‌­ترین انواع بیرینگ­‌ها بوده که از ساچمه­‌های گلوله‌­ای به عنوان قطعات غلتان در ساختار آن استفاده می‌­شود. این قطعات برای سرعت­‌های نسبتا زیاد مناسب بوده و تحمل بار­های قابل توجه را نداشته و ممکن است ساچمه­‌ها تحت فشار تغییر شکل بدهند و له شوند.

بلبرینگ­‌ها کاربرد وسیعی داشته و در وسایل ساده مثل اسکیت برد تا تجهیزات صنعتی از جمله کمپرسورها، موتورهای الکتریکی، فن­‌ها و … استفاده می‌شوند.

در ادامه انواع مختلف بلبرینگ‌­ها بررسی شده‌­اند:

  • بلبرینگ­‌های شیار عمیق (Deep-Groove Ball Bearings)

متداول‌ترین بیرینگ­‌های ساچمه­‌ای، بلبرینگ­‌های شیار عمیق هستند که به دلیل طراحی ساده و کاربردی در طیف وسیعی از تجهزات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این قطعات توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را داشته و به دلیل گشتاور کم مورد نیاز، برای سرعت­‌های بالا مناسب می‌­باشند. همچنین با توجه به کاربرد و میزان فشار وارده، این دسته از بلبرینگ‌­ها در انواع تک ردیفه و دو ردیفه طراحی می­‌شوند.  از مزایای این دسته از بیرینگ­‌ها، روانکاری آسان و از معایب آن  ،جمع شدن ذرات آلودگی و گرد وغبار در اطراف ساچمه می‌باشد.

  • بلبرینگ‌­های تماس زاویه‌­ای(Angular Contact Ball Bearings)

برای بارهای ترکیبی متشکل از بارهای شعاعی و محوری از بلبرینگ­‌های تماس زاویه­‌ای استفاده می­‌شود که با زاویه­‌ی تماس مشخص می­‌شوند. به این صورت که نیروهای وارده را تحت زاویه‌­ای مشخص از یک رینگ به رینگ دیگر منتقل می­‌کنند. قطعات علاوه بر روانکاری اولیه، قابلیت روانکاری مجدد را داشته و نیز از روانکارهای جامد نیز می­‌توان استفاده کرد.

  • بلبرینگ­‌های هم‌­محور کننده (Self-Aligning Ball Bearings)

بلبرینگ­‌های هم­‌محورکننده یا خود تنظیم شامل یک ردیف دوتایی از ساچمه­‌ها هستند که حلقه­‌ی درونی نگه‌دارنده‌­ی گوی‌ها، توانایی چرخش درون حلقه‌­ی بیرونی را دارد.

کاربرد اصلی این دسته از بلبرینگ‌­ها برای زمانی­‌است که محور، امکان انحراف  داشته باشد. این قطعات برای تحمل بارهای شعاعی بسیار مناسب بوده و نیز برای سرعت­‌های بالا نیز به کار می‌­روند.

  • Thrust Ball Bearings

برای مهار نیروهای محوری از بلبرینگ­‌های کف­‌گرد استفاده می‌­شود که از دو دیسک تشکیل شده و ساچمه­‌ها بین آن دو می­‌لغزند.

رولبیرینگ (Roller bearings)

یکی دیگر از انواع بیرینگ‌ها، بیرینگ‌های غلطکی یا رولبیرینگ‌ها بوده که مشخصه‌ی این دسته از قطعات، تماس خطی به دلیل حضور غلطک‌های دوار در آن‌ها بوده که به موجب آن، رولبیرینگ‌ها نسبت به بلبیرینگ‌ها(در مقایسه با اندازه‌ی یکسان) توانایی تحمل فشار بیشتری را دارند. از طرفی به دلیل افزایش اصطکاک به علت افزایش سطح، در مقایسه با بلبیرینگ‌ها سرعت کمتری دارند.

بیرینگ­‌های غلطکی را در گروه‌­های زیر می­‌توان دسته‌­بندی کرد:

  • رولبیرینگ‌­های بشکه‌ای (Spherical Roller Bearings)

بیرینگ­‌های غلطکی بشکه‌ای به دلیل استفاده از حلقه­‌ی دو ردیفه­‌ی شامل غلطک‌­ها و همچنین ساختار هلالی شکل حلقه، یکی از انواع یاتقان­‌ها با ظرفیت تحمل فشار زیاد می‌باشند. از طرفی قابلیت خود ترازی داشته و باعث جبران ناهماهنگی بین شافت و محفظه می­‌گردند.  رولبرینگ‌های کروی برای جذب بارهای شعاعی بالا و بارهای محوری متوسط مناسب هستند. آنها معمولاً در تجهیزاتی مانند گیربکس، پمپ، فن و دمنده های مکانیکی، توربین های بادی، تجهیزات معدن و ساخت و ساز به کار برده می‌شوند.

  • رولبیرنگ‌­های استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearings)

رولبیرینگ‌­های استوانه­‌ای به دلیل ایجاد تماس خطی توسط غلطک­‌های استوانه‌­ای دوار،  باعث افزایش ظرفیت تحمل فشار­های شعاعی شده و نیز در مواردی به دلیل طراحی خاص، قابلیت تحمل بارهای محوری را نیز دارند. این قطعات اغلب در صنایع نفت وگاز، نیروگاهی، معدن، راه و ساختمان و کارخانجات نورد استفاده می‌شوند.

  • رولبیرینگ­‌های مخروطی (Tapered Roller Bearings)

رولبیرینگ­‌های مخروطی دارای غلطک‌­های به شکل مخروط بوده که با زاویه­‌ی خاصی نسبت به محور قرار گرفته‌اند که به موجب آن، ظرفیت تحمل فشارهای شعاعی و محوری در یک جهت را به خوبی دارا می­‌باشند. از این رو این قطعات اغلب به صورت جفتی به کار گرفته می­‌شوند تا نیروهای محوری را در هر دو جهت مهار کنند.

  • رولبیرینگ‌­های سوزنی (Needle Roller Bearings)

به عنوان کوچک‌ترین و سبک‌­ترین خانواده غلطک­‌ها می­‌توان رولبیرینگ­‌های سوزنی را نام برد. این قطعات دارای غلطک­‌های سوزنی شکل  بوده و نوع خاصی از غلطک های استوانه‌­ای به شمار می‌­روند که حاوی عناصر غلطشی بلند و نازک می‌­باشند. طراحی رولبیرینگ‌­های سوزنی به گونه‌­ای است که فقط توانایی تحمل بارهای شعاعی را داشته و و نیز برای فضاهای محدود بسیار مناسب می­‌باشند.

5 3 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x