انواع فیلترهای کمپرسور اسکرو

فیلترها کاربردهای فراوانی در انواع کمپرسورهای اسکرو داشته و به عنوان یکی از اجزای اصلی و حیاتی این دسته  ازتجهیزات به شمار می‌­روند. به طوری که عملکرد آن‌ها نقش مهمی در کیفیت نهایی هوای فشرده تولید شده ایفا می­‌کند. استفاده از فیلتر با کیفیت بالا در حذف آلودگی­‌ها، ذرات گرد و غبار و ذرات جامد اهمیت بالایی داشته و نقص در عملکرد فیلترها باعث بروز مشکل در قطعات کمپرسور و تجهیزات پایین دستی می­‌شود. از این رو بررسی وضعیت فیلترها ضروری است.

سهل انگاری در بررسی به موقع فیلترهای کمپرسور و در نتیجه عدم تعویض به موقع آن­ها مشکلاتی در عملکرد سیستم به‌­وجود می‌­آورد که در این زمینه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز خوردگی در قطعات و تجهیزات بعد از فیلتر
  • افزایش هزینه­‌های بلند مدت
  • تاثیر بر کیفیت محصول نهایی تولید شده
  • اختلال در تأمین مداوم هوای فشرده به دلیل افزایش تعداد توقف

انتخاب فیلتر مناسب برای کمپرسور اهمیت بالایی دارد. مواردی همچون نوع کمپرسور، درجه فیلتراسیون مورد نیاز، میزان دبی جریان هوای مورد نیاز و همچنین کیفیت و راندمان مورد نظر برای فیلتر از جمله معیارهایی برای انتخاب مناسب  به شمار می­‌رود.

در ادامه به معرفی انواع فیلترهای کمپرسورهای اسکرو پرداخته و توضیحاتی در این رابطه ارائه خواهیم‌ داد.

فلیترهای کمپرسور اسکرو را می­‌توان به سه دسته­‌ی زیر تقسیم کرد:

  1. فیلتر هوا (Compressor air filters)
  2. فیلتر روغن (Compressor oil filter)
  3. فیلتر سپراتور(Compressor oil separator)

فیلتر هوا (Compressor air filters):

فیلتر هوا کمپرسور اسکرو

شکل1- فیلتر هوا کمپرسور اسکرو

فیلترهای هوا در کمپرسورهای اسکرو توانایی جداسازی قسمت عمده­‌ای از ذرات گرد و غبار هوای ورودی را داشته و به عنوان اولین محافظ قطعات درونی کمپرسور مثل شیرآلات، روتورها و روغن مورد استفاده برای روانکای سیستم شناخته می‌­شوند. استفاده از فیلترهای هوا با کیفیت بالا در مقایسه با فیلترهای با کیفیت پایین، عمر مفید بیشتری را برای فیلتر سپراتور و فیلتر روغن فراهم می‌­کنند. همچنین این تجهیزات نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی روانکار مورد استفاده در سیستم داشته که این امر طول عمر کمپرسور اسکرو و همچنین کارایی سیستم را افزایش می­‌دهد.

فیلتر روغن (Compressor oil filter):

فیلتر روغن کمپرسور اسکرو

شکل2- فیلتر روغن کمپرسور اسکرو

فیلترهای روغن علاوه بر جداسازی گرد و غبار و ذرات فلزی، مواد چسبناک داخل روغن را نیز حذف کرده که این عمل باعث افزایش طول عمر قطعات کمپرسور از جمله بلبرینگ­‌ها، یاتاقان­‌ها و روتورها شده که در نهایت از توقف­‌های ناگهانی(قفل کردن) کمپرسور جلوگیری می­‌کند.

عملکرد این فیلترها در شکل شماره3 نشان داده شده­‌است.

عملکرد فیلتر روغن کمپرسور اسکرو

شکل3- عملکرد فیلتر روغن کمپرسور اسکرو

با عبور روغن از لایه­‌ی بیرونی فیلتر و نفوذ به مرکز آن، سطح تمیزی روغن بهبود یافته و در نهایت روغن از لوله‌­ی مرکزی فیلتر  به مدار روانکاری کمپرسور اسکرو برمی­‌گردد.

فیلتر سپراتور(Compressor oil separator):

فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو

شکل4- فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو

فیلتر سپراتورها به عنوان یکی از عناصر مهم در بین فیلترهای کمپرسور به شمار رفته که نقش مهمی در تعیین کیفیت هوای فشرده­ی خروجی دارند. همواره هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسورهای اسکرو حاوی قطرات بزرگ و کوچک روغن می­‌باشد. قطرات بزرگ به راحتی جدا شده اما ذرات کوچک معلق روغن باید به وسیله­‌ی لایه­‌های فیلتر الیاف شیشه­‌ای تعبیه شده در فیلتر سپراتور که در مقیاس میکرون می­‌باشند جدا شوند. این دسته از فیلترهای کمپرسور اسکرو می­‌توانند هوای خروجی را تحت فشار مناسب بدون روغن و ناخالصی با کیفیت مطلوب تأمین کنند. همچنین عمر مفید فیلتر سپراتورها بین 1000 تا 4000 ساعت گزارش شده‌­است.

عملکرد این دسته از فیلترها به این شکل است که جریان هوای حاوی ذرات روغن به صورت شعاعی وارد محفظه­‌ی فیلتر شده و به کمک نیروی گریز از مرکز قسمت عمده­‌ای از ذرات روغن ته­‌نشین و جریان هوا وارد فیلتر تعبیه شده در محفظه می‌­شود. سپس هوای عاری از روغن از مرکز فیلتر خارج شده و ذرات روغن جداشده نیز مجددا ته نشین می­‌شوند. روغن جمع­‌آوری شده در انتهای فیلتر سپراتور به مدار روانکاری کمپرسور اسکرو باز می‌­گردد.

عملکرد فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو

شکل5- عملکرد فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو

در نهایت باید گفت به دلیل اهمیت استراتژیک کمپرسورهای اسکرو و نقش مهمی که در صنعت ایفا می­‌کنند، توجه به سلامت این تجهیزات و بررسی عملکرد آن­‌ها باید مهم تلقی شود. از طرفی فیلترها که یکی از قطعات حساس در این کمپرسورها به شمار رفته نیز باید مورد توجه تولید کنندگان قرار بگیرد تا از خطرات و خرابی­‌های احتمالی جلوگیری شده و در نهایت کیفیت محصول نهایی ارتقا یابد.

همواره متخصصان ما در گروه صنعتی صدرا در راستای افزایش آگاهی مخاطبان محترم آماده خدمت رسانی می‌­باشند.

5 3 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x