انواع کمپرسور ها

در این مقاله قصد داریم، به تشریح انواع کمپرسورها بر اساس محدوده کارکرد و سایر ویژگی ­های آن­ ها بپردازیم. اما قبل از هرچیز، بهتر است به تعریف واحدی از اینکه کمپرسور چیست برسیم و سپس این تجهیز را در انواع گوناگون دسته بندی کنیم.

ماشین ­های جذب­ کننده ­ی قدرت مکانیکی که انرژی را به صورت­ های مختلفی از قبیل انرژی حرارتی، انرژی جنبشی یا پتانسیل به سیالات تراکم پذیر اعمال می­ کنند طیف وسیعی را شامل فن­ ها، دمنده ­ها و کمپرسورها تشکیل می ­دهند که از این میان، کمپرسورها دارای نسبت تراکم بیشتری بوده و غالباً در آن­ ها خنک­ کاری گاز فرآیندی انجام می­ شود.

کمپرسورها، فشار هوا یا هرماده ­ی گازی شکل دیگر را در طول یک یا چند مرحله افزایش داده و انرژی را به گاز یا هوا منتقل می ­کنند که در نتیجه ­ی کاهش حجم گاز فشرده شده، دما و چگالی آن افزایش می­ یابد.

کمپرسورها به دو دسته ی کلی کمپرسورهای جابه جایی و کمپرسورهای دینامیکی تقسیم می­ شوند. در کمپرسورهای جابه جایی، گاز به داخل محظه کشیده شده و پس از تراکم به وسیله­ ی یک پیستون رفت و برگشتی، از محفظه خارج می­ شود. کمپرسورهای دینامیکی نیز بر این اساس کار می ­کنند که پره های توربین ابتدا به گاز سرعت داده و سپس به طور ناگهانی سرعت آن را کاهش داده و به فشار تبدیل می کنند.

در شکل تقسیم بندی انواع کمپرسورها آمده است:

در طول سی سال گذشته، بیشتر کمپرسورهای رفت و برگشتی، توسط کمپرسورهای دورانی جایگزین شده­ اند. از دلایل این امر می توان به وزن کم، ابعاد کوچک تر، سروصدا و ارتعاش کم تر و اطمینان بیشتر آن­ها اشاره کرد. کمپرسورهای دورانی معمولا برای تراکم هوا در فشارهای پایین و حجم زیاد کاربرد دارند، در حالی که کمپرسورهای رفت و برگشتی بیشتر به منظور تراکم گاز در فشارهای بالا و حجم های کم استفاده می­ شود.

در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی که روغن در آن­ها وظیفه­ ی روانکاری یاتاقان­ ها، پیستون، سیلندرها و شیرها را به عهده دارد، در کمپرسورهای پیچشی با تزریق روغن و کمپرسورهای دورانی پره ای، روغن وظیفه ی آب بندی و انتقال گرما را انجام می­ دهد. بنابراین می توان از طریق آنالیز عملکرد روغن به تفاوت بین کمپرسورهای گازی و هوا، پمپ­ های خلا و کمپرسورهای تبریدی پی برد. شکل زیر فاصله بین کمپرسورها را برطبق ساختمان و محدوده کارکرد موثرشان نشان می ­دهد.

A: کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی، تک مرحله­ ای، با هوا خنک­ شونده

B: کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی، دو مرحله­ ای، با هوا خنک ­شونده

C: کمپرسورهای پیچشی، تک مرحله ­ای، با تزریق روغن

D: کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی، دومرحله­ ای، با آب خنک­ شونده

E: توربوکمپرسور چهارمرحله­ ای، بدون روغن

,

نوشته های مرتبط

فهرست