در کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی کوچک، پیستون با استفاده از یک میله­ ی متصل کننده(شاتون) به میل لنگ، متصل شده است. دراین کمپرسورها، پیستون و سیلندر از روغن پاشیده شده از کارتر استفاده می کنند. درکمپرسورهای بزرگ تر، پیستون توسط یک میله­ ی کراس هد به حرکت در می­ آید. دراین نوع کمپرسورها پیستون به صورت جداگانه از سیلندر و توسط روغن پاشیده شده از کارتر روانکاری می شود. روانکاری قطعات این کمپرسورها معمولا، توسط یک سیستم تحت فشار انجام می­ گیرد. این سیستم، روغن خنک و فیلتر شده را در فشار 2 بار به تمامی یاتاقان ­ها می­ رساند. تنها کمپرسورهای کوچک با توان کمتر از 20 کیلووات از سیستم روانکاری پاششی استفاده می­ کنند.

 روانکاری سیلندرهای موجود در یک کمپرسور پیستونی، مشکل­ ترین وظیفه­ ی روغن کمپرسور می ­باشد. وظایف اولیه ­ی روانکارها کاهش اصطکاک و سایش، آب بندی محفظه ­ی تراکم و جلوگیری از خوردگی می باشد. بیشترین تنش­ ها نیز در نقاط مرگ پایین و بالا ایجاد می­ شود، در این نقاط خطر ایجاد پاره ­گی لایه­ ی روغن و تماس فلز با فلز وجود دارد. همچنین هنگام تراکم هوا یا گاز دما بالا می­ رود و روغن تحت تنش ­های بیش از اندازه قرار می ­گیرد. این شرایط می­ تواند منجر به تشکیل رسوب و یا ایجاد اکسیداسیون در روغن شود و در حالتی که هوا متراکم می­ شود دمای گاز اکسیژن افزایش می­ یابد. همچنین باید سعی کرد تا حد ممکن از ورود هوا یا گاز آلوده به کمپرسور جلوگیری شود زیرا وجود آلودگی، فرآیند اکسیداسیون روغن و سایش را تسریع می ­کند.

کمپرسورهای پیستونی در انواع بدون روغن و روانکاری شده با روغن موجودند. معمولاً روغن ­های معدنی، مطابق با استانداردهای VDL، DIN 51506-VCL(همچنین PAOها یا روغن­های پایه ­ی دی­ استری) با درجه گرانروی ISOVG 68 الی ISOVG 150 برای این نوع کمپرسورها استفاده می­ شوند. کمپرسورهای متحرک نیز اغلب با روغن موتورهای تک­ درجه(SAE20 و SAE40) روانکاری می ­شوند. کمپرسورهای پیستونی کوچک تا متوسط برای فشارهای تا 10 بار مورد استفاده قرار می ­گیرند.

فهرست