روغن کمپرسور سرد

روغن کمپرسور سرد یکی از حساس ترین روانکارهایی است که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.ترکیب با مواد خارجی و کاهش دمای بسیار زیاد عملیاتی از مهم ترین چالش های این محصولات است. مهم ترین عوامل انتخاب روغن مناسب، ساختار کمپرسور ( پیستونی ، چرخشی ، سانتریفیوژ) و نوع سیال مبرد مورد استفاده در آن است. روغن کمپرسور سرد علاوه بر روانکاری قطعات وظیفه آب بندی و توان پایداری در هنگام تماس با سیال مبرد ( R12 ,R22, Ammonia, CFC ,HCFC ,R134 , R404, R407)را به عهده دارد.

دیاگرام سیکل تبرید - روغن کمپرسور تبرید - روغن کمپرسور کولر

در استاندارد DIN 51503 -1  مشخصات پایه ای مورد نیاز روغن کمپرسور سرد را بیان کرده اما به تنهایی کافی نیست . بنابراین بهتر است با توجه به انواع سیالات مبرد ، روغن های پایه مناسب برای ساخت این محصول را شناخته تا بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

1- روغن معدنی نفتنیک :

نقطه ریزش پایین ذاتی، سیالیت مناسب در دمای پایین و پایداری شیمایی از ویژگی های این نوع روغن ها هستند. این محصولات که از سنتی ترین روغن کمپرسور سرد هستند متناسب در سیستم هایی هستند که از آمونیاک برای تبرید استفاده می کنند.

2- روغن معدنی پارافینیک :

محصولات تولید شده از این دسته روغن پایه،  عملکرد بسیار مناسبی در تماس با R11  و R12 دارند.به دلیل عدم انحلال پذیری کافی برای استفاده در سایر کمپرسورهای مبرد توصیه نمی شود.

3- روغن نیمه سنتزی :

ترکیب مناسبی از آلکیل بنزن های پایدار شده و روغن معدنی نفتنیک هستند. حضور آلکیل بنزن ها موجب افزایش چشمگیر انحلال پذیری و پایداری روغن نفتنیک شده و در نهایت ترکیب بسیار مناسبی برای استفاده در سیستم هایی که در آن از گازهای, R401 A/B, R402 A/B, R22  و CFC / HCFC استفاده می شود.

امروزه اکثر سیالات مورد استفاده به عنوان روغن کمپرسور سرد به علت طول عمر بالاتر ، سنتزی هستند.

4- روغن تمام سنتزی ( پلی اُل استر POE )

می توان گفت این دسته از محصولات معروف ترین و پرکاربرد ترین روغن کمپرسور سرد مورد استفاده در صنایع می باشد. برخی ازین  دلایل به شرح زیر است :

  • انحلال بی نظیر در FC و HFC
  • ضریب انتقال حرارت ثابت
  • شاخص ویسکوزیته ذاتی بالا
  • پایداری حرارتی و شیمایی عالی
  • سازگاری با تمامی واشر ها و اورینگ ها ( NBR , HNBR , EPDM )
  • میزان بسیار کم آب و رطوبت
5- روغن تمام سنتزی( آلکیل بنزن ) :

الکیل بنرن های با خلوص بالا سال ها به عنوان روغن کمپرسور سرد استفاده می شده است.این روغن ها در تماس با R22, R502 عملکرد بسیار مناسبی دارند .همچنین در گرید 46 و68 برای استفاده در کمپرسورهای آمونیاکی مورد استفاده قرار می گیرند.

6- روغن تمام سنتزی ( پلی آلفا الفین PAO ) :

به دلیل پایداری حرارتی عالی می تواند در کمپرسور آمونیاکی، بدون ایجاد کُک عملکرد خوبی داشته باشد.همچنین در مقایسه با دیگر دسته ها، میزان تبخیر و مابقی ماندن در سپراتور را به حداقل می رساند.

دسته های دیگری نظیر انواع پلی گلایکول ( PAG )، سیلیکون و … نیز وجود دارد که در این مقاله تنها به توضیح مرسوم ترین آن ها پرداختیم.

معرفی برندهای برتر دنیا

این محصول از دسته پلی ال استر ها است که محافظت بسیار خوبی از پیستون ها و بیرینگ ها در برابر سایش ایجاد می کند.

  • Reniso Synth

محصول کمپانی فوکس (Fuchs ) با نام تجاری Reniso Synth در خانواده پلی آلفا اولفین طبقه بندی می شود. که مهمترین ویژگی آن امکان استفاده در صنایع غذایی است.

  • Suniso

اما نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی خانواده Suniso  معروف می رسد که از معدنی های مشهورش Suniso 3GS  و Suniso 4GS گرفته تا سنتزی های هایی که کمتر نامش را شنیده باشید Sunice Synth)   و Sunico SL  و Sunice EF و Sunic AKB  در بازار دیده می شود .می توانید کاتالوگ کامل و موارد استفاده آن ها را در اینجا  ببینید.

3.8 4 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نوشته های مرتبط

guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x