تجهیزات و قطعات روانکاری شونده، همواره به دلیل کاهش کیفیت و تخریب سیالات مورد استفاده، تحت تأثیر قرار می­‌گیرند. به عنوان مثال یکی از نگرانی‌­های موجود در این رابطه، تشکیل لجن(sluge) و لاک(varnish) می‌­باشد.  حتی برای تجهیزاتی که در شرایط خوب نگهداری شده و برای روانکاری آن­ها از روغن‌های با کیفیت مناسب استفاده شود،  خطر وارنیش همواره تهدیدی جدی برای آن­ها خواهد بود.

بر اثر تجزیه روانکارها در نتیجه­‌ی واکنش­‌های شیمیایی که با اکسیژن می­‌دهند، وارنیش و لجن تولید می­‌شود که در ابتدا این محصولات به صورت محلول در روغن وجود داشته اما بعد از آنکه روغن به نقطه­‌ی اشباع برسد، مقدار اضافی از این مواد به صورت نامحلول در روغن تشکیل شده و بر روی سطوح می­‌نشیند. در موارد خاص، دقیقاً در محلی که روغن تجزیه شده‌­است این رسوبات بر روی سطوح ماشین‌­آلات تشکیل شده و یا توسط جریان­‌های سیال به نقاط دیگر انتقال پیدا می‌کنند.

مراحل تشکیل وارنیش در روغن‌های روانکار

مراحل تشکیل وارنیش در روغن‌های روانکار

با گذشت زمان و دراثر اعمال حرارت، برخی از این رسوبات سفت شده و لایه­‌ی سختی مانند مینای دندان تشکیل می­‌دهند. اما در مناطق با دمای پایین­‌تر، رسوبات به صورت نرم و یا چسبناک برروی سطوح قرار می­‌گیرند. پیامدهای تشکیل رسوب بر روی سطوح به صورت خوردگی، سایش و یا حتی اخلال در انتقال حرارت ظاهر می­‌شود. همچنین به موارد زیر نیز می‌­توان اشاره کرد:

  1. خرابی شیرآلات
  2. مسدود شدن اورفیس‌­ها
  3. خرابی آب­‌بندها
  4. مسدود شدن مسیرهای تخلیه
  5. سایش یاتاقان­‌ها
  6. بند آمدن فیلترها
  7. اختلال در عملکرد روغن
  8. افزایش مصرف انرژی
  9. افزایش هزینه­‌های تعمیر و نگهداری

نمونه‌ای از تشکیل وارنیش بر روی قطعات

آثار تشکیل وارنیش بر روی روترهای کمپرسور اسکرو

عوامل مؤثر بر تجزیه و تخریب روغن:

اکسیداسیون:

در شرایط عادی عملیاتی، با گذشت زمان و در اثر انجام واکنش­‌های شیمایی روغن با اکسیژن موجود در هوا، اکسیداسیون روغن رخ داده که باعث تجزیه روغن و تشکیل ذرات محلول می­‌گردد. از طرفی بر اثر افزایش دما، این واکنش­‌ها با شتاب بیشتری پیش رفته به طوری که طبق قوانین سرانگشتی، به ازای هر 10°C افزایش دما، سرعت واکنش دو برابر می‌­شود.

حضور ذرات آب و فلزاتی نظیر آهن و مس و همچنین تماس روانکار با هوا، باعث شدت گرفتن واکنش‌­های اکسیداسیون شده که به دنبال آن غلظت ذرات محلول تولید شده به قدری زیاد می­‌شود که روغن به نقطه­‌ی اشباع رسیده و ذرات بر روی سطوح تجهیزات مکانیکی رسوب کرده و باعث تشکیل لجن و وارنیش می­‌شود.

تخریب روغن به وسیله‌ی گرما و فشار:

زمانی که حباب­‌های به دام افتاده در روغن در معرض تراکم قرار بگیرند و یا زمانی که روغن در تماس با سطوح داغ( معمولا بالای ℃200) باشد، تجزیه حرارتی روغن اتفاق می­‌ا‌فتد.

گرمای حاصل از احتراق، جریان بخار و یا اصطکاک شدید بین سطوح باعث افزایش دما و انتقال حرارت به روغن می‌­شود. از طرفی، زمانی که حباب­‌های محبوس ناشی از به دام افتادن هوا در بین روغن، در اثر جریان سریع سیال از نقطه­‌ای با فشار کمتر به نقطه­‌ای با فشار بالا منتقل شوند، تراکم آدیاباتیک اتفاق می­‌افتد که بر اثر آن، حرارت تولید شده به روغن منتقل شده و زمینه­‌ی تجزیه حرارتی آن فراهم می­‌گردد.

تخلیه استاتیکی (static discharge):

گاهی اوقات با تصور بهبود فیلتراسیون روغن در سیستم روانکاری کمپرسورها، از فیلترهای با اندازه­‌ی مش بسیار ریز  استفاده شده که  در عمل، عبور سیال از فیلتر دشوار می­‌شود و فشار آن بالا می­‌رود. این در حالی است که در اثر ایجاد اصطکاک بین ذرات سیال با یکدیگر و همچنین  با بدنه­‌ی فیلتر، الکتریسیته ساکن تولید می‌شود و احتمال ایجاد جرقه­‌های ریز را افزایش می‌­دهد. بروز این پدیده، هم برای فیلتر خطرناک تلقی شده و هم باعث افزایش دما و در نتیجه واکنش­‌های اکسیداسون و تشکیل وارنیش می‌­گردد.

ناسازگاری سیالات:

در مواردی به کاربردن سیالاتی که باهم سازگاری نداشته باشند باعث ایجاد وارنیش و یا لجن در سیستم می­‌شوند. به عنوان مثال اضافه کردن افزودنی­‌ها به روغن برای بهبود خواص و عملکرد آن نیازمند حصول اطمینان از سازگاری آن­‌ها با یکدیگر می­‌باشد.

گازهای فعال:

شناسایی خواص شیمیایی مربوط به گازی که کمپرسور بر روی آن عملیات تراکم را انجام می­‌دهد نقش مهمی در پیش­‌بینی و بررسی عوامل تخریب روغن ایفا می‌­کند. گازهای فعال و واکنش­‌پذیر مانند هوای حاوی ترکیبات گوگرد دار سرعت تخریب ­ را افزایش داده و باعث تخریب روغن شده و وارنیش تشکیل می­‌گردد. از این رو بررسی گاز و انجام آزمایش بر روی آن، قبل از ورود به کمپرسور می­‌تواند از بروز خسارات احتمالی ناشی از تشکیل لجن و وارنیش جلوگیری کند.

آلودگی با گریس:

ورود گریس به جریان روغن مورد استفاده برای روانکاری کمپرسورهای هوا یکی دیگر از عوامل تشکیل وارنیش در تجهیزات به شمار می‌­رود. به این صورت که گریس باعث افزایش ویسکوزیته روغن شده و تمایل آن را برای چسبیدن بر روی سطوح افزایش می­‌دهد. پرکردن مخازن روغن کمپرسورهای هوا با ظروف گریس، از عواملی است که باعث آلودگی روغن می‌­شود.

به زودی مقاله‌ای در رابطه با روش‌های تشخیص و جلوگیری از تشکیل وارنیش ارائه خواهد شد.

2.8 4 آراء
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
فهرست
0
دیدگاه شما برای ما مهم است. لطفا نظر خود را برای ما بنویسیدx
()
x